lørdag 21. mars 2009

Frihekling

Dette var en ufo i kurven. Skulle egentlig være fin-vest i jula, men så ble det ikke tid til hekling i timene oppunder julaften... Men den kan nå godt være en hverdagsvest og. Jeg har hekla med nål nr 5. Garnet er håndspunnet av spelsauull fra Færøyene. Det er ganske tjukt og jeg spant det på rokken (en Louet S-10 DT). Jeg har en ekstra stor spole til spinning av tjukt garn. Det gjør at jeg kan spinne mer av gangen enn om jeg skulle bruke standardspolen.
Fra siden er det mulig å se hvordan forstykket er heklet fra bakstykket, framover og rundt armen opp mot skulderen. Vesten er kun syet sammen på hver skulder.
Her synes ryggen godt. Jeg startet hele arbeidet med ringen i midten, hekla utover og laget sirkelen til å bli mer firkantet da den var stor nok. Hele formen på vesten går ut fra sirkelen jeg startet med. Inspirasjonen er hentet fra Lis Paludans bok "Frihækling", dansk bok fra overgangen 70-80 tallet et sted. Husker ikke årstallet eksakt.. Men boken kan anbefales på det varmeste! Sjekk ut på biblioteket.

1 kommentar:

  1. Hejsa!
    Herlig vest, du har hæklet der!! Jeg bliver nødt til at skrive til dig, for jeg bliver helt overrumplet over at finde en anden her i blogland, der også har ladet sig inspirere af Lis Paludan. Jeg tabte mit hjerte til hendes bog, og kan i øvrigt også anbefale "Kreativ hækling" af Vibeke Lind!Du er velkommen til at kigge forbi min blog. Der finder du mere frihækling. (Barnevognstæppe, grydelapper, tøj til Groovy Girls...).
    -Go' søndag!
    -LisBethLys

    SvarSlett